online hulp

Gegijzeld door uw eigen systeembeheerder?

 In Strategie

Steeds vaker spreek ik directeuren en/of eigenaren van bedrijven die geen idee hebben waar hun in loondienst zijnde systeembeheerder zijn tijd mee vult.

Doodsbenauwd

Is het bijvoorbeeld normaal dat iedere medewerker elke maand een nieuw wachtwoord moet bedenken van 8 tekens met een hoofdletter en 2 cijfers en geheel afwijkend moet zijn van vorige maand. Omdat de systeembeheerder vindt dat het moet, omdat het technisch kan. Niet omdat het gebruikersvriendelijk is.

Als we de directeur dan gratis een Netwerk Audit aanbieden om het netwerk eens grondig door te lichten en verbeterpunten inzichtelijk te maken, dan is hij doodsbenauwd dat zijn systeembeheerder daar achter komt. Is dat niet heel erg raar?

Oogkleppen op

De bedreiging dat een systeembeheerder ‘het hele netwerk plat gaat leggen’ als hij boos wordt als we met hem mee willen kijken komt natuurlijk ergens vandaan. Er zijn beheerders die al jaren met oogkleppen op het netwerk van hun werkgever mogen beheren. Weinig aan bijscholing hebben gedaan (of kunnen doen door de economische crisis) en slecht op de hoogte zijn van de laatste technologische ontwikkelingen. Vooral het netwerk zo min mogelijk aanpassen zodat het makkelijk beheersbaar blijft. Eeuwig zonde voor de eindgebruiker van het netwerk, die op deze manier de efficiencymogelijkheden compleet mist en hierdoor minder adequaat een bijdrage kan leveren aan de winstgevendheid van zijn of haar werkgever.

Systeem- of netwerkbeheerders moeten zich niet bedreigd voelen als Knoworries een second opinion van “hun” netwerk komt maken. Zij zijn niet de kalkoen die met Kerst wordt gegeten. Wij gaan samen met de systeembeheerder de mogelijke verbeterpunten analyseren en bespreken. We maken hem duidelijk dat we deze Kerst vegetarisch gaan eten. We leveren specialistische kennis daar waar nodig en geven de systeembeheerder bijscholing en tips voor het volgen van de juiste trainingen.

Business enabler?

Bent u zo’n directeur van een bedrijf waarbij iedereen overal en altijd kan werken? Die gebruik maakt van veilige cloudoplossingen maar die de kernactiviteit van het bedrijf ‘in eigen huis’ houdt? Die weet welke werkzaamheden zijn systeembeheerder heeft? Die ICT dus als een “business enabler” inzet en niet als kostenpost ziet?

Dan mag ik u van harte complimenteren, u heeft het goed voor elkaar. Voor al die andere directeuren en eigenaren heb ik een vraag. Ik verzoek u mij te bellen, ik ben nieuwsgierig naar uw versie en verhaal.

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search