online hulp

Alles weten maakt niet gelukkig… | Knoworries

 In Knoworries, Windows

Alles weten maakt niet gelukkig vertelde mijn moeder vroeger. Wijze woorden maar als beheerder klinkt het tegenstrijdig. We moeten tegenwoordig alles weten en als we het niet weten moeten we het kunnen opzoeken. De dagen van logfiles doorspitten om een gevoel van grip te krijgen ligt nog niet heel lang achter ons. Maar waar dit vroeger met enkele servers nog kon, lukt dit nu niet meer met tientallen servers, Line of business applicaties en externe afhankelijkheden. Alleen aan checks kan IT een dagtaak krijgen.

Veel beheerders vallen terug op het “piep” systeem; als de gebruikers niet klagen zal het systeem wel goed werken. Buiten het feit dat je hierdoor altijd te laat bent, kan het natuurlijk ook zijn dat je collega’s na weken van uitval of problemen, klaag moe worden en stoppen met melden. De keuze lijkt dan te worden ofwel je kop in het zand steken, of een burn-out krijgen door alles te willen weten.

Data, informatie en kennis

Het probleem is dat er te veel onderdelen zijn die allemaal in de gaten gehouden moeten worden maar die niet allemaal even belangrijk zijn voor de business. Een netwerk met 10 servers heeft al gauw boven de 600 onderdelen in soft- en hardware die gemonitord moeten worden. Van harddisk tot database, van service tot logfile. Al deze data kunnen we verzamelen en controleren. Maar ja… “Aint nobody got time fo that”.
Al die data moet eerst gefilterd worden tot informatie. Hierna kan het pas in context geplaatst worden en is het kennis waar daadwerkelijk actie op ondernomen kan worden.

Abstractie leidt tot actie

Een goed netwerk en server monitor systeem schotelt je niet rücksichtsloos alle logfiles, events en meldingen door. Door kennis in het proces toe te passen is het mogelijk enkel daar op gelardeerd te worden wat daadwerkelijk impact heeft op de business, de rest heeft lage prio.

Binnen Knoworries maken we hiervoor gebruik van System Center Operations Manager. Deze monitoring software maakt gebruik van “Management Packs” die door de hard en/of software leverancier zelf geschreven zijn en de best-practice van die applicatie beschrijft. Wie beter dan de maker van de software kan dit bedenken.
Hierdoor kan het systeem bepalen wat kritisch is, en wat niet. Zodat je niet alles meer hoeft te weten wat er speelt op het netwerk… enkel dat wat ertoe doet.

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search